Hortiterapia w mroźne zimowe miesiące

W styczniu i lutym, gdy ogród śpi pod pierzynką ze śniegu i wszyscy oczekują cieplejszych promieni słońca i dłuższych dni polecam domową hortiterapię. Może być to quiz cebulkowy dla całej rodziny wieczorową porą (m.in. ćwiczy pamięć, poszerza wiedzę, wzbogaca słownictwo i uczy zdrowej rywalizacji) lub wspólne przygotowanie w kuchni sałatki owocowej (m.in. utrwala nawyk zdrowego odżywania i włączania do diety owoców a obieranie i krojenie stymuluje narządy wzroku, smaku i węchu).

Inną propozycją szczególnie dla dzieci jest wykonanie pracy plastycznej o tematyce ogrodniczej  przedstawiającej „mój piękny ogród”. Potrzebne materiały to: gazety o tematyce ogrodniczej, kolorowe i białe kartki papieru formatu A3, nożyczki i klej. Zabawa taka rozwija kreatywność dziecka, zdolności manualne, estetyczne przyklejanie i dopasowywanie elementów do siebie, spostrzegawczość, koncentrację uwagi, gdyż muszą wybrać ciekawy obrazki do swojej pracy i w miarę możliwości przeczytać informację pod ilustracją.

Również elementy hortiterapii możemy wprowadzić do domu poprzez przygotowanie rozsady roślin do wysadzenia wiosną w ogrodzie. Poprzez bezpośredni kontakt z ziemią pobudzamy zmysł dotyku. Ziemia może być wilgotna lub wysuszona, ciepła lub zimna (wrażenie odbioru temperatury), sypka jak piasek, plastyczna jak plastelina lub włóknista jak sznurek, czarna jak węgiel lub brązowa jak drewno, może mieć zapach lub być bezwonna. Ćwiczymy umiejętności manualne i precyzyjnego chwytywania drobnych elementów w palce a także umieszczania ich pośrodku doniczki (ćwiczymy kondycję wzrokowo-ruchową). Włączając dzieci do przygotowania rozsady dodatkowo wzbudzamy w  nich poczucie misji, spełnienia ważnej roli  gdyż ich praca w ciągu roku przyniesie wymierne korzyści.

Na zakończenie polecam spacer po mrozie, który orzeźwia umysł, poprawia krążenie, kondycję i apetyt.

Okręgowy Instruktor SSI
Okręg Opolski PZD
Tomasz Kondratowicz