NARADA GŁÓWNYCH KSIĘGOWYCH JEDNOSTEK TERENOWYCH PZD – 25.11.2025 r.
Zgodnie z zatwierdzonym planem pracy Krajowej Rady PZD na 2025 r. w dniach 18 – 19 listopada 2025 roku została przeprowadzona w Warszawie dwudniowa narada dla Głównych Księgowych jednostek terenowych PZD. W nardzie brały udział Główne Księgowe z 25 Okręgów PZD.
Na początku narady Prezes Związku Eugeniusz Kondracki przedstawił aktualne zagadnienia realizowane przez Związek oraz odniósł się do roli i zadań jakie mają do wykonania Główne Księgowe Jednostek Terenowych PZD a w szczególności zwrócił uwagę na funkcjonowanie Ośrodków Finansowo-Księgowych, kontakty z Zarządami ROD w tym narady i instruktaż dla ROD.
Ponad to w trakcie narady zostały omówione następujące zagadnienia:
– wytyczne do sporządzania sprawozdań finansowych ROD i Jednostek Terenowych PZD na kadencję do 2029 r.
– wytyczne do opracowania preliminarzy finansowych ROD i Jednostek Terenowych PZD na kadencję do 2029 r.
Zagadnienia z tematyki prawnej w tym:
– KSeF a obowiązki PZD, (w tej sprawie zostaną wydane wytyczne
Krajowego Zarządu PZD)
– Zasady podpisywania sprawozdań finansowych ,
– Omówienie stanowiska Krajowego Zarządu PZD w sprawie obowiązku składania sprawozdań finansowych PZD do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
– zagadnienia z tematyki Wydziału Gospodarki Gruntami a w tym:
-dotacje i pożyczki , likwidacje i inwestycje
– Omówienie Uchwały 521/2025 Krajowego Zarządu PZD w sprawie sporządzania planów zagospodarowania ROD a obowiązki GK JT.
Na naradzie zostały również omówione zagadnienia z tematyki kadrowo-płacowej.
Główne Księgowe okręgów aktywnie uczestniczyły w naradzie, biorąc udział w ożywionej dyskusji w każdym z w/w tematów. Z wypowiedzi Głównych Księgowych wynika, że Zarządy ROD zgodnie z obowiązującym prawem deklarują przekazywanie prowadzenie spraw finansów-księgowych do Ośrodków Finansowo-Księgowych, które aktualnie obsługują ponad 60 % ROD a już dziś kilka Okręgów w swoich OFK obsługuje 100 ROD. Główne księgowe deklarowały, że Ośrodki Finansowo-księgowe są gotowe do przyjmowania kolejnych ROD, zabezpieczono odpowiednie warunki lokalowe, sprzęt elektroniczny oraz zatrudniono kadrę z profesjonalnym przygotowaniem zawodowym.
Narada spełniła swoje zadanie uwzględnione w szczegółowym programie, a efekty odbytej narady powinny przełożyć się na lepsze wyniki pracy w tym na lepsze funkcjonowanie Ośrodków Finansowo-Księgowych dla ROD, stosowanie programu komputerowego DGCS PZD System w ROD w szerszym zakresie oraz stosowania obowiązków w zakresie KSeF i przedstawionych Uchwał Krajowego Zarządu PZD.
Opracowała: M Marks GK KRPZD

